Tammikuun 2024 alusta alkaen Finnlines yhdistää Biskajan-liikenteessään Bilbaon, Vigon ja Zeebruggen satamat kahdesti viikossa. Palvelu toteutetaan uusilla Eco-sarjan aluksilla, jotka tarjoavat valtavan lastikapasiteetin monenlaiselle rahdille ja joissa on innovatiivista energiaa säästävää teknologiaa.
Maersk on yksi maailman suurimmista merirahtiyhtiöistä. Se kuljettaa usein kylmäkonteissa lämpötilaherkkää rahtia, kuten hedelmiä, vihanneksia, lihaa ja lääkkeitä. Näiden kylmäkonttien lämpötila vaatii jatkuvaa valvontaa. Mahdolliset pienetkin poikkeamat on korjattava nopeasti, jotta kuorma ei pilaannu.
Puolustusvoimien kiinteistöistä vastaava Puolustuskiinteistöt rakennuttaa Pirkkalan lentokenttäalueelle uuden rahtialueen Puolustusvoimien tarpeisiin. Projektissa Pirkkalaan luodaan turvalliset ja nykymääräysten mukaiset edellytykset lentorahdin käsittelylle niin, että toiminta ei häiritse lentoaseman siviili-ilmailua.
Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaraliikenteestä kulkee maamme satamien kautta. Mutta satamat ovat paljon muutakin kuin eri kuljetusmuotojen välinen lastaus- ja purkupaikka ja lähitulevaisuudessa satamien toimintamalli tulee muuttumaan aika radikaalisti, näin myös Suomen läntisimmässä satamassa Kaskisissa.
Koronavirus aiheuttaa haasteita joka puolella, joten vetoamme nyt kaikkiin tahoihin, että ammattikuljettajien elintärkeä työ saadaan jatkumaan ja työolosuhteet inhimillisiksi myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Ammattikuljettajat toimivat yhteiskunnan kannalta kriittisellä alalla ja kuuluvat maamme huoltovarmuuteen.
Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy KETI on toteuttanut useiden vuosien ajan logistiikkaan liittyviä kehityshankkeita, joissa hyödynnetään sijaintiin Venäjän rajan läheisyydessä liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Viime vuodet kehitystyön tavoitteena on ollut logistiikan ekosysteemin vahvistaminen Niiralan logistiikka-alueelle
Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.
Kuva: © Posti Pääsiäisen arkipyhäpäivät viikoilla 13 ja 14 vaikuttavat Postin yritysasiakkaiden paketti- ja rahtilähetysten aikatauluihin. Paketti- ja rahtilähetyksiä ei noudeta ja jaella 30.3. ja 2.4.2018, vaan ne hoidetaan seuraavana aikataulun mukaisena arkipäivänä. Myös terminaalimme ovat kiinni pääsiäisen arkipyhinä.
Finnairin uuden rahtiterminaalin katolle Helsinki-Vantaan lentokentälle on rakennettu aurinkosähkövoimala, jonka tarkoitus on tuottaa reilut 10% rahtiterminaalirakennuksen vuotuisesta energiantarpeesta. Finnairin rahtiterminaalin katolle on asennettu 1 200 aurinkopaneelia, joista jokaisen teho on 260 W.
Viime aikoina Langh-yhtiöt ovat olleet lehtien otsikoissa Langh Techin itse kehitetyn rikkipesurien vesien puhdistuslaitteistojen ansiosta, mutta samaan aikaan uutta on syntynyt myös konttien saralla. Siilokonttien tuotekehitys on jo pitkällä ja paranneltu versio Hard Open Top -kontista tulee syksyllä testikäyttöön.
Koko EU:n alueella tulee vuoden 2017 alusta käyttöön kaikkia maantieliikenteen kuljetusyrityksiä koskeva riskiluokitusjärjestelmä, jonka perusteella yrityksen hyvämaineisuudesta voi varmistua. Yhteneväinen riskiluokitus tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien arkeen ja varmistaa sen, ettei liikenneluvan yhdessä maassa menettänyt yritys voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kehottaa hallitusta varmistamaan budjettineuvotteluissa maanteiden tavaraliikenteen kilpailukyvyn ja työpaikat Suomessa. Liikennepolttoaineiden uusien veronkorotusten sijaan tulisi hallituksen nopeuttaa raskaan liikenteen tiemaksujen käyttöönottoa ja tarkastella kriittisesti liikennekaariesityksen vaikutuksia kuljetuselinkeinoihin.
Valtaosa Suomen viennistä kulkee meritse. Tästä syystä konttikuljetusten sujuvuus on Suomelle erittäin tärkeää. Merenkulun turvallisuutta koskevan IMO/SOLAS-yleissopimuksen määräykset merikonttien painon ilmoittamisesta muuttuvat 1.7.2016. Kontin paino pitää ilmoittaa jatkossa tarkasti eikä arvion perusteella.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi