Toyotan taival trukkitoimittajana alkoi vuonna 1969. Trukkeja on toimitettu seitsemänä vuosikymmenenä sekä pk-sektorille että toimialojensa suurimmille yrityksille. Korpivaara-yhtiöihin kuulunut Kone Diesel Oy aloitti tuolloin Toyotan trukkien maahantuonnin. Toyotan vuodesta 1956 kehittämä trukkitekniikka perustui – ja perustuu edelleen – yhtiön laajaan ajoneuvotekniikan osaamiseen sekä kykyyn innovoida ja tuoda käytäntöön uusia teknologioita.
Keskon suunnitelmissa on lisätä päivittäistavarakaupan kuljetuksissa sähköautojen määrää asteittain noin 200 autoon vuoteen 2030 mennessä. Kaikkiin päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksiin rakennetaan lähivuosina raskaan kaluston latauspisteet. Kuljetusten sähköistämisellä Kesko tavoittelee merkittävää päästöjen vähentämistä sekä kuljetusten tehostamista. Investointien arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonaan euroon.
Bittium on toimittanut Bittium Tactical Wireless IP Network™ (TAC WIN) -ohjelmistoradiojärjestelmän ja Bittium Tough SDR™ -sotilas- ja ajoneuvoradioita VTT:n Otaniemen ja Oulun yliopiston toimipisteiden yhteyteen perustettaviin uusiin Naton DIANA-testikeskuksiin (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic). Laajakaistaiseen taktiseen tiedonsiirtoon tarkoitetut ja muun muassa eri maiden puolustusvoimien käytössä olevat edistykselliset tuotteet tulevat osaksi testikeskusten tutkimusinfrastruktuuria.
Schaeffler Lifetime Solutions Roadshow on lähdössä kiertueelle Pohjoismaihin ja Baltiaan esittelemään innovaatioitaan interaktiivisella tavalla. Näyttelyrekka antaa kävijöille mahdollisuuden kokea interaktiivisesti kunnossapitotiimin haasteet ja Schaefflerin niihin tarjoamat ratkaisut; rekassa esitellään teknologioita, jotka auttavat kunnossapitotiimejä tehostamaan tehtaiden toimintaa.
Vuoden 2024 alusta alkaen jokaiseen uuteen Scania kuorma-autoon on kuulunut kiinteänä osana ProDrive kuljettajakoulutus. Scania ProDrive on Scanian ja CAP-kouluttajien toteuttama koulutuskokonaisuus, jonka tavoitteena on optimoida asiakkaan hankkiman uuden Scanian tekninen osaaminen ja polttoainetaloudellisuus.
Kinnarpsilla odotetaan kesän aurinkoisia päiviä aiempia vuosia innokkaammin. Kinnarps Oy:n Keravan Ahjossa sijaitsevan logistiikkakeskuksen katolle valmistui syksyllä uusi aurinkovoimala. Katolla aurinkoenergiaa tuottaa yli sata aurinkopaneelia. Ne kattavat yhteensä noin puolet logistiikkakeskuksen vuosittaisesta energiantarpeesta.
FUCHS ja Royal Den Hartogh Logistics ovat kehittäneet uusia intermodaalisia säiliökuljetusratkaisuja ja vievät nyt yhteisen vastuullisuustyönsä entistä pidemmälle. Merkittävä investointi raskaisiin sähkökuorma-autoihin osoittaa, miten voiteluainealan vastuullisuutta voidaan parantaa yhä uusin tavoin.
Raskaassa liikenteessä on tärkeää, että hyötyajoneuvot ovat tehokkaita, pystyvät kuljettamaan paljon ja että palvelu on huippuluokkaa. Drammenin Lierissä sijaitseva betoniyritys Ge-Con AS työskentelee betonin ja betonilaitteiden raskaiden kuljetusten parissa, ja he ovat käyttäneet IVECOa lähes 23 vuotta hyötyajoneuvojen toimittajana. Pian tulee kaksi uutta autoa.
Suomalaisen teknologiayhtiö StepOne Tech Oy:n kehittämä eFlexFuel -teknologia etenee tällä hetkellä vauhdikkaasti Intiassa ja Yhdysvalloissa. Älypuhelimen hintaisella teknologialla vanha tai uusi bensiini- tai hybridiajoneuvo päivitetään toimimaan uusiutuvalla tai synteettisellä etanolilla fossiilisen bensiinin sijasta.
Fibox siirsi autonlataus- ja -lämmitystuotteidensa valmistuksen Puolasta Suomeen, kun Lempäälän Sääksjärvelle valmistui uusi moderni kokoonpanotehdas keväällä 2023. Nyt Suomalaisen työn liitto on myöntänyt Fibox Charging Solutions Oy:n autonlataus- ja ‑lämmitystuotteille Avainlippu-tunnuksen osoituksena suomalaisesta työstä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi