Eduskunnan suuren valiokunnan lausunto EU:n ilmastopakettiin kiinnittää huomiota Suomen kilpailukykyyn. Suomen juuri muodostetun kannan mukaan moottoribensiinin ja dieselöljyn verotusta ei tule EU-lainsäädännöllä yhdenmukaistaa. Kriittinen kanta energiaverodirektiivin uudistamiseen on kuljetus- ja logistiikka-alan kannalta tärkeä linjaus. Kilpailukykymme ei olisi kestänyt 26 sentin lisäveroa dieselin litrahintaan, SKAL sanoo.
Terveystarkastukset rajanylityspaikoilla jatkuvat. Huoltovarmuuden takia kuljetus- ja logistiikkahenkilöstö vapautetaan terveystarkastuksista. Myös maaluettelosta määräyksissä luovutaan – tilalle viittaus Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen päivittyvään verkkosivustoon maista, joissa omikron-virusmuunnoksen leviämistä on havaittu.
Dachser Denmark käynnistää päästöttömät toimitukset Kööpenhaminan keskustaan vielä vuoden 2021 aikana. Logistiikkapalveluiden toimittaja vähentää hiilidioksidipäästöjään Kööpenhaminan keskustassa akkukäyttöisellä FUSO eCanter -ajoneuvolla. Tämä edistää Kööpenhaminan kaupungin tavoitetta olla ensimmäinen hiilineutraali pääkaupunki maailmassa.
Kylmäkuljetusten edelläkävijä VebaBox haluaa vastata kasvaneeseen kysyntään uuden maahantuojan voimin. Tuotteet soveltuvat niin tilapäisiin kuin pysyviinkin tarpeisiin ja tarjoavat loistavan ratkaisun leasing-kalustoon. Helppoja ja laadukkaita ratkaisuja kaikkiin tarpeisiin toimittaa jatkossa turkulainen Autovarustamo ProVan.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n hallitus on huolissaan ammattitaitoisen liikennevalvonnan tulevaisuudesta. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä sisäministeriön hallinnonalalle esitetään yli 36 miljoonaa euroa määrärahaleikkausta ensi vuodelle. Poliisien määrää jouduttaneen vähentämään, mikäli leikkaus toteutuu. Kuljetusyrittäjät vastustavat jyrkästi leikkausta, joka heikentäisi ammattitaitoisen raskaan liikenteen valvontaa Suomessa.
Kuljetusyrittäjäjärjestö SKAL:n liiketoimintayhtiö SKAL Kustannus Oy on solminut yhteistyösopimuksen AKL-Sertifiointi Oy:n kanssa koskien ISO 9001- ja ISO 14001 – standardia toteuttavien laatu- ja ympäristöjärjestelmien tarjoamista jäsenistölleen. Sopimuksen myötä kuljetustoiminta saadaan kattavasti virallisen, akkreditoidun sertifioinnin piiriin.
Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat nousseet yhdeksän prosenttia vuoden sisällä. Merkittävin tekijä kustannusnousun taustalla on polttoainekustannusten kasvu. Kustannusten nousu vie toimialalta kykyä investoida ja vastata liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Tilannetta helpottamaan tulee ottaa käyttöön hallitusohjelmassa linjattu ammattidiesel.
Pohjois-Euroopan suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö DFDS ja Volvo Trucks yhdistävät voimansa sähköistääkseen raskaat kuorma-autokuljetukset. Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa DFDS toimittaa täysin sähkökäyttöisellä kuorma-autolla osia Volvon kuorma-autotehtaalle Göteborgin lähelle. Yhteistyö on tärkeä askel Volvo-konsernin fossiilittoman toimitusketjun rakentamisessa.
Valtiovarainministeriön työryhmän raportissa hahmotellaan dieselpolttoaineeseen massiivista veronkorotusta. Dieselöljyn verotasoa korotettaisiin asteittain 37 senttiä litralta ja polttoaineverot sidottaisiin indeksiin. Yhteisvaikutuksena toimet nostaisivat maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia noin 510 miljoonalla eurolla vuodessa. Elinkeinoelämän ja logistiikan näkökulmasta esitys on kestämätön
Kansainvälisiä kuljetuksia ja huolintapalveluita tarjoava suomalainen perheyritys Varova on tänä vuonna yltänyt ensimmäistä kertaa Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon sijalla 25 keskisuurten yritysten sarjassa. Tutkimus mittaa ylpeyttä omasta työstä, työntekijöiden luottamusta yrityksen johtoon, oikeudenmukaisuutta, kunnioitusta ja yhteishenkeä. Menestystämme jännitettiin henkilöstön voimin Suomen Parhaat Työpaikat -tulosten virtuaalisessa julkistamistilaisuudessa 28.4.2021.
Kun Topliftin Janne Ikäheimoselta kysytään, onko olemassa yksittäisiä seikkoja, joilla voidaan vaikuttaa kuljetusyrityksen kilpailukykyyn ja ajosuoritteiden kannattavuuteen nimenomaan kaluston näkökulmasta, toimitusjohtaja suhtautuu kysymykseen maltillisesti. Ikäheimosen mukaan kaluston ja kilpailukyvyn välisiä syy-yhteyksiä ei voida esittää mustavalkoisesti, sillä asiaan vaikuttaa usea ajosuoritteesta riippuva muuttuja. – Kilpailukyvyn kannalta tärkeimmät asiat muuttuvat ajosuoritteen mukaan.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi