Maanantaina 19.6. astui voimaan Traficomin uusi määräys, joka mahdollistaa ensimmäistä kertaa nyt myös aivan uusien ja uudehkojen autojen muuntamisen bioetanolikäyttöisiksi. Aiemmin muutoskatsastus oli mahdollinen käytännössä mahdollinen vain yli 15-vuotiaille autoille. Todennäköisesti ensimmäinen uuden määräyksen mukainen muutoskatsastus tehtiin ongelmitta heti maanantaiaamuna.
Pirkkalalainen henkilöautojen etanolipäivitys eFlexPlus on saanut uuden sukupolven. Läpimurron myötä lähes 2 miljoonaa bensiini- ja hybridiautoa on teknisesti mahdollista muuttaa käyttämään kotimaista uusiutuvaa E85-bioetanolia. Päivitetty auto on täysiverinen flexifuel-auto eli autoon voi tankata E85-bioetanolia, bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta.
IKEA Suomi ja Gasum vahvistavat keskinäistä kiertotalousyhteistyötään viidennellä kaasutankkausasemalla. Tampereen tavaratalon läheisyyteen 16. syyskuuta avatulta kaasutankkausasemalta voi tankata IKEA-ravintolan ruokahävikistä tuotettua biokaasua. Jatkossa kaasutankkausasema löytyy Suomen jokaisen IKEA-tavaratalon läheisyydestä.
Neste tuo ensimmäisenä toimijana Suomeen palvelun, jonka avulla yritykset ja muut toimijat voivat seurata liikennepolttoaineiden käytöstä aiheutuvia ilmastopäästöjään. Nesteen elokuussa 2021 toteuttaman toimialavertailun* mukaan esimerkiksi julkisen sektorin, tavaraliikenteen sekä valmistavan teollisuuden aloilla Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen käyttö on kasvanut nopeasti, kun taas muilla aloilla kasvu on vielä maltillista.
Hyundain vetykäyttöisillä XCIENT Fuel Cell -kuorma-autoilla on ajettu yhteensä Sveitsissä jo miljoona kilometriä. Nykyinen 46 ajoneuvon kalusto laajenee Sveitsissä 1600 ajoneuvoon vuoteen 2025 mennessä. Hyundai Motor suunnittelee laajentavansa vetykuorma-autojen myyntiä seuraavaksi Pohjois-Amerikan markkinoille.
Ammattiliikenne voi olla hiilineutraalia jo nyt. Tekniikka on olemassa, eikä se vaadi edes suuria investointeja. Kuljetusliike A2B tarjoaa asiakkailleen Ivecon kuljetuskalustolla aidosti ilmastoystävällistä logistiikkapalvelua. Biokaasulla ajettaessa myös autojen lähipäästöt ovat lähellä nollatasoa.
Liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on yhteinen tavoite, johon myös kuljetusala sitoutuu. SKAL ei kuitenkaan voi hyväksyä raporttia, jossa pääasiallisina päästövähennyskeinoina nähdään polttoaineveron korotusten tai liikenteen kansallisen päästökaupan kaltaiset toimet, joilla lisättäisiin merkittävästi elinkeinoelämän kustannuksia. Päästöjen ja vähentämisen ja Suomen kilpailukyvyn ei tarvitse olla ristiriidassa!
Pohjoismaiden kaasuinfrastruktuuri laajeni Ruotsissa, kun Gasum avasi uuden kaasutankkausaseman Göteborgin Tuveen. Uusi asema palvelee raskasta liikennettä ja tarjoaa vähäpäästöisiä polttoaineita eli nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG). Yhteistyössä Volvon kanssa kehitetty asema edistää maantiekuljetusten siirtymistä puhtaampiin energianlähteisiin.
Hallitus valmistelee määräaikaista hankintatukea uusille kaasukäyttöisille kuorma-autoille. Tuki on erittäin toivottu toimenpide, jonka on arvioitu lisäävän selvästi kaasukuorma-autojen kysyntää. Monet EU-maat, esimerkiksi Saksa ja Espanja, ovat ottaneet käyttöön vastaavia hankintatukia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien kuorma-autojen yleistymisen nopeuttamiseksi.
Edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta maalla ja merellä tarjoamalla tuotteita ja palveluita, joiden avulla asiakkaamme voivat pienentää hiilijalanjälkeään. Vuonna 2019 torjuimme ilmastonmuutosta muun muassa lisäämällä vähähiilisten polttoaineiden saatavuutta maa- ja meriliikenteessä sekä käyttämällä energiatehokkaissa toiminnoissamme sataprosenttisesti uusiutuvaa sähköä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi