Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää hallitusohjelman panostuksia tiestöön hyvinä, mutta hoputtaa toimimaan pian: korjausvelka on kasvanut suureksi. Tiestöön panostaminen on myös toimiva päästövähennyskeino, joka kannattaa ottaa käyttöön, muistuttaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala Power Truck Show’n tiestöä käsittelevässä seminaarissa.
Koulukadun nykyinen alikulkusilta on elinkaarensa päässä ja uusitaan vuosina 2023–2025. Vanhan sillan purku ja rakentaminen tehdään vaiheittain. Sillan purkutöistä koituu liikennejärjestelyjä ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä melua ympäristöön vuoteen 2025 asti. Siltatyöt kuuluvat isoon kokonaisuuteen, jossa parannetaan Turun ratapihaa ja Iso-Heikkilän tavararatapihaa.
Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin pitkään ajama polttoaineen jakeluvelvoitteen kohtuullistaminen toteutui hallitusohjelmassa. Se on välttämätön toimi korkeiden logistiikkakustannusten hillitsemiseksi ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi. Toimenpide hillitsee vaalikaudella polttonesteiden hintoja jopa kahdella miljardilla eurolla.
Euroopan unioni on tiukentamassa lähiaikoina ympäristölle ja ilmastolle haitallisen toiminnan sekä vastuullisuusraportoinnin velvollisuuksia. Määräysten toteuttaminen käytännössä on vielä monelle yritykselle, mutta myös kansallisille viranomaisille osittain hämärän peitossa, ja tarkentavia pelisääntöjä odotetaan yhä EU:lta. Isossa kuvassa taustalla on EU:n hiilineutraalisuustavoite vuoteen 2050 mennessä, jonka toteutumiseen ei riitä pelkkä yritysten keskittyminen omien suorien päästöjensä vähentämiseen, vaan myös toimitusketjujen epäsuorat päästöt on saatava alas.
Väylävirasto selvitti, kuinka ilmastokysymyksiä on käsitelty virastomme ohjeissa, ja millaisia linjauksia ja periaatteita väylien suunnitteluohjeisiin tulisi jatkossa sisällyttää. Selvityksen mukaan Väyläviraston tulisi kehittää ohjeistuksiaan, jotta ilmastokysymykset tulisivat entistä paremmin huomioiduksi.
Mielen hyvinvoinnin ongelmat jatkavat kasvuaan ja ovat yhä suurempi haaste suomalaisessa työelämässä ja yhteiskunnassa. Smartum toteutti kyselytutkimuksen työelämässä olevien mielen hyvinvoinnin haasteista ja tuen tarpeista ja sai 13 026 vastausta. Tulokset ovat pysäyttäviä: uupumusoireita on ollut lähes kaikilla ja niitä koetaan huolestuttavan usein. Kyselytutkimuksesta selvisi myös mm. mitkä asiat elämän eri osa-alueilla kuormittavat ja millaista tukea työnantajilta kaivataan.
Kuljetus- ja logistiikka-alan asiantuntijat keskustelivat Kuljetus 2023 -tapahtumassa Jyväskylässä kuljetusalan vihreästä siirtymästä. Tärkeimpinä käyttövoimamurroksen nopeuttajina esille nostettiin hankintatuet ja jakelu- ja latausinfran tuet. Autokannassa on tällä hetkellä noin 500 kaasukäyttöistä kuorma-autoa ja hieman yli 30 sähkökuorma-autoa. Kuorma-autokannan käyttövoimamurros on vielä alussa, mutta se kiihtyy lähivuosina.
Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosalle. Kartoituksen perusteella korjaustarpeet ovat merkittävät. Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Liikennemääristä johtuen lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.
Maanteiden päällystystöitä on perinteisesti tehty öisin etenkin vilkkaimmilla teillä, jos yötyö on vähentänyt liikennehäiriöitä sekä parantanut työ- ja liikenneturvallisuutta. Nyt uudenlaisilla kokeiluilla selvitetään esimerkiksi sitä, missä tilanteissa pystyttäisiin työskentelemään päiväsaikaan nykyistä laajemmin ja tehokkaammin. Taustalla on tutkimustieto yötöiden haitallisuudesta työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.
Tampereen kaupunkiseudun kuntien, Väyläviraston ja Proxionin toteuttaman ratakapasiteettiselvityksen mukaan Tampereen kaupunkiseudulla olisi mahdollista ottaa käyttöön neljä uutta seisaketta nykyisen ratakapasiteetin puitteissa. Tänä vuonna valmistuneen selvityksen tarkoitus oli tuottaa sekä tarkasteltaville kunnille että valtiolle lisää tietoa lähijunaliikenteen kehittämismahdollisuuksista seudulla käytävän keskustelun tueksi.
SKAL ja Suomen Tieyhdistys muistuttavat hallitusneuvottelijoita siitä, että Suomen kilpailukyky rapistuu, jos tiestöön ei satsata. Hyväkuntoinen tiestö on myös toimiva päästövähennyskeino. Joukko yrityksiä järjestöjä luovuttivat Tievetoomuksen hallitusohjelmaneuvottelijoille maanantaina 8.5.2023. Yhteensä 1 072 yritystä ja järjestöä jakavat yhteisen huolen tiestön nykykunnosta ja siihen osoitetuista resursseista. Ne vaikuttavat kaikkiin autoa käyttäviin suomalaisiin.
LiikenneSuomi-ryhmä eli Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Taksiliitto esittävät, että Suomessa tulevaan hallitusohjelmaan sisällytetään samanlainen jakeluvelvoitetta alentava tavoite, josta Ruotsin hallitusyhteistyöhön osallistuvat puolueet kertoivat sopineensa 7.5.2023: Jakeluvelvoite alennetaan Ruotsissa kuuteen prosenttiin vuoden 2024 alusta. Dieselin jakeluvelvoite laskee 30,5 prosentista kuuteen. Suomessa aiotaan samaan aikaan nostaa jakeluvelvoitetta lähes kolmeenkymmeneen prosenttiin.
Turun kaupunginkirjasto käynnistää yhdessä Toyota Auto Finlandin kanssa toukokuussa uudenlaisen kokeilun, jonka aikana kirjastokortilla voi lainata sähköauton omaan käyttöönsä. Kokeilun tavoitteena on tarjota lähipäästöttömiä liikkumismuotoja mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Kolmen viikon kokeilun aikana 8.5.–28.5. sähköauton voi lainata itselleen Turun kaupunginkirjastosta tavanomaisen lainauskäytännön kautta.
Euroopan komissio antoi lentoliikenteen polttoaineita koskevan niin kutsutun ReFuel Aviation -asetusehdotuksen osana EU:n ilmastopakettia eli 55-valmiuspakettia heinäkuussa 2021. Asetuksen tavoitteena on lisätä uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä lentoliikenteessä ja varmistaa, että lentoliikenteen pitkään jatkunut päästöjen kasvu päättyy.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi