PepsiCo ennakkotilasi 100 Teslan uutta sähkörekkaa. Tilaus on suurin kuukausi sitten tapahtuneen julkistuksen jälkeen. Jokaisesta ennakkotilauksesta maksetaan 20 000 dollarin varausmaksu. Joidenkin arvioiden mukaan myös PepsiCo maksoi varauksesta täydet 2 miljoonaa dollaria, vaikka tarkkaa summaa ei julkistettu.
Erikoiskuljetuksia koskeva lainsäädäntö uudistuu. Jatkossa suuri osa erikoiskuljetuksista hoituu ilman erikoiskuljetuslupaa, muutoksia tulee niin ikään erikoiskuljetusmerkintöihin. Myös henkilö- ja pakettiautolla tehtäviin erikoiskuljetuksiin tulee muutoksia ja esim. veneiden kuljetus helpottuu. Traktoria voi myös käyttää jatkossa laajemmin erikoiskuljetuksissa.
Perheyritys Varovan lähes 70 vuotisella taipaleella on meneillään seuraava sukupolvenvaihdos. Toisen polven perheyrittäjä Pekka Laitinen on sekä hallituksen puheenjohtaja että toimitusjohtaja – vielä hetken aikaa. Monen pk-yrityksen tai perheyrityksen lailla Varovassakin on haasteena huolehtia jatkuvuudesta ja ylimmän johdon uusiutumisesta.
Teksti: Pekka Aaltonen, Logistiikkayritysten liito ry Kuva: Cristian Hallivuori Viimeisen parin vuoden aikana autonominen ajaminen ja robottiautot ovat saaneet mediassa paljon huomiota. Autoteollisuus lupaillee ensimmäisiä autonomisia ajoneuvoja jo vuosina 2017-2020. Näitä uutisia lukemalla voisi tehdä nopean johtopäätöksen, että kuljettajaa ei pian enää tarvita. Hetkinen, tarkastellaanpa asiaa hieman tarkemmin. Jo se, että samasta asiasta puhutaan monilla termeillä kuten …
Jatka lukemista ”Automaatio ei korvaa kuljettajia vielä pitkään aikaan – Työ kylläkin muuttuu”
DB Schenker avasi noutopisteverkostonsa kaikille yrityksille. Tähän saakka Suomessa on ollut yleisenä käytäntönä, että verkkokauppa-asiakkaat noutavat lähetyksensä valtakunnallisten vähittäiskauppojen tai kioskien verkostosta. Nyt DB Schenker antaa olemassa olevien vaihtoehtojen lisäksi kaikille halukkaille yrityksille mahdollisuuden liittyä DB Schenkerin noutopisteverkostoon.
Kuljetusalan päästötön pioneeri on tavoitteessa, josta voi olla ylpeä: A2B:llä kuljettaminen ei tuota ympäristöpäästöjä. 28 autoa toimivat kotimaisella jätteistä tehdyllä biokaasulla ja 2 autoa ladataan tuulivoimalla. Tänä vuonna A2B säästää n. 500 000 kg hiiltä ilmakehästämme kuljettamalla puhtaasti.
Viime aikoina Langh-yhtiöt ovat olleet lehtien otsikoissa Langh Techin itse kehitetyn rikkipesurien vesien puhdistuslaitteistojen ansiosta, mutta samaan aikaan uutta on syntynyt myös konttien saralla. Siilokonttien tuotekehitys on jo pitkällä ja paranneltu versio Hard Open Top -kontista tulee syksyllä testikäyttöön.
Koko EU:n alueella tulee vuoden 2017 alusta käyttöön kaikkia maantieliikenteen kuljetusyrityksiä koskeva riskiluokitusjärjestelmä, jonka perusteella yrityksen hyvämaineisuudesta voi varmistua. Yhteneväinen riskiluokitus tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien arkeen ja varmistaa sen, ettei liikenneluvan yhdessä maassa menettänyt yritys voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kehottaa hallitusta varmistamaan budjettineuvotteluissa maanteiden tavaraliikenteen kilpailukyvyn ja työpaikat Suomessa. Liikennepolttoaineiden uusien veronkorotusten sijaan tulisi hallituksen nopeuttaa raskaan liikenteen tiemaksujen käyttöönottoa ja tarkastella kriittisesti liikennekaariesityksen vaikutuksia kuljetuselinkeinoihin.
Valtaosa Suomen viennistä kulkee meritse. Tästä syystä konttikuljetusten sujuvuus on Suomelle erittäin tärkeää. Merenkulun turvallisuutta koskevan IMO/SOLAS-yleissopimuksen määräykset merikonttien painon ilmoittamisesta muuttuvat 1.7.2016. Kontin paino pitää ilmoittaa jatkossa tarkasti eikä arvion perusteella.
Liikennekaariesitys puuttuu rajusti maanteiden tavaraliikenteen toimintaympäristöön. Esitys sisältää liikenneluvista luopumista, alalle tulon helpottamista eri keinoin ja kansallisen sääntelyn poistamista. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä esitys synnyttää Suomeen kahdet kuljetusmarkkinat.
Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan asetusmuutosta, jolla kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa nostettaisiin pysyvästi 28 tonniin rekisteröintivuodesta riippumatta. Tiekuormituksen vuoksi nykyistä suuremman massan edellytykseksi asetetaan auton rakenteeseen liittyviä lisäehtoja.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi