LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan jopa neljä viidesosaa suomalaisista pitää sähköpotkulautoja melko tai hyvin vaarallisina. Sähköpotkulautojen liikennevakuuttaminen lakiuudistuksen mukaisesti parantaa teillä liikkujien turvaa, mutta niille tarvitaan myös promilleraja, linjaa LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.
Sähköpotkulautayhtiö Voi aloittaa yhdessä DroverAI:n ja Helsingin kaupungin kanssa tutkimusprojektin, jossa sähköpotkulautoihin asennetaan tekoälyä ja konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle äänimerkillä, mikäli sähköpotkulaudalla ajetaan väärässä paikassa tai pysäköi väärin.
Tammikuussa alkanut FinnCycle-tutkimushanke tutkii pyöräliikenteen seuraavan suuren kehitysloikan toteuttamista Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on vakiinnuttaa pyöräily osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää. Turku osallistuu Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen toteuttamaan tutkimukseen yhdessä 12 muun suomalaiskaupungin kanssa.
Iso-Britanniassa tehty tutkimus osoittaa, että sähköpotkulaudat eivät ole pelkästään muodikas liikkumistapa vaan ne edistävät talouskasvua. Suomessa ei ole tehty vastaavaa tutkimusta mikroliikkumisen vaikuttavuudesta, mutta selvää on, että se parantaa kivijalkayritysten saavutettavuutta ja kohentaa näin osaltaan liiketoiminnan edellytyksiä ydinkeskustoissa.
Aalto-yliopiston julkistama sähköpotkulautailua Helsingissä kartoittanut tutkimus osoittaa, että sähköpotkulautaonnettomuuksien määrä on laskenut samalle tasolle kuin polkupyöräilyssä. Sähköpotkulautoihin liittyvät onnettomuudet ovat puolittuneet, vaikka käyttäjämäärät ovat tuplaantuneet. Tämän taustalla on muun muassa operaattorien vapaaehtoinen nopeuksien rajoittaminen.
Sähköpotkulautayhtiö Voin laudoilla on tehty tänä vuonna jo yhtä monta matkaa kuin Suomessa on asukkaita. Väkilukuun suhteutettuna eniten Voin sähköpotkulaudat ovat käytössä Turussa, jossa yhtiöllä oli lähes miljoona ajoa. Eniten ajoja kertyy edelleen Helsingissä. Yhtiön uusista avauksista erityisesti Jyväskylä ja Oulu olivat yhtiölle positiivisia yllätyksiä.
Sähköpotkulautayhtiö Voi haluaa muistuttaa, että sähköpotkulaudat on suunniteltu ainoastaan yhdelle käyttäjälle. Kun saman laudan kyytiin änkeää kaksi, vaarantaa paitsi liikenneturvallisuuden, rikkoo myös käyttäjäehtoja. Voin sähköpotkulaudoissa on niin sanottu rekisterinumero, ja sen avulla voidaan tarvittaessa tunnistaa, ketkä ovat käyttäneet lautaa ehtojen vastaisesti.
Suomessa on 10 sähköpotkulautojen vuokrauspalveluita tarjoavaa toimijaa ja lautoja on käytössä jo 40 kunnassa. Vuonna 2021 Suomessa tehtiin sähköpotkulautamatkoja yli 11 miljoonaa ja matkakilometrejä kertyi yli 19 miljoonaa. Yhdessä sovitut pelisäännöt ovat vähentäneet onnettomuuksia, mutta lisätoimia tarvitaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedottavat: Valtio tukee kävelyä ja pyöräliikennettä edistäviä infrahankkeita 6,5-11 miljoonalla eurolla. Valtionavustusta myönnetään kuntien katuverkolle tai muihin kunnan maalle sijoittuviin hankkeisiin, joissa parannetaan arkikävelyn ja -pyöräilyn olosuhteita ja houkuttelevuutta. Tavoitteena on lisätä kävelyä ja pyöräilyä, vähentää liikkumattomuudesta aiheutuvia terveyshaittoja sekä pienentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä.
Sähköpotkulautayritysten toimialajärjestö Nordic Micromobility Association (NMA) tuo Helsinkiin pysäköintipartiot, jotka pitävät huolen siitä, että sähköpotkulaudat pysäköidään oikein. Helsingissä NMA:n aktiivisia jäseniä ovat Bird, Dott, Lime, Tier ja Voi. Hankkeen tarkoituksena on lisätä sähköpotkulautojen saavutettavuutta, turvallisuutta, käytettävyyttä ja samalla luoda työpaikkoja uusille tulokkaille.
Sähköpotkulautayhtiö Voi tuo tänään Helsingissä ja Espoossa kaduille uudet sähköpotkulautansa talvitauon jälkeen. Uudessa Voiager 5 -mallissa on muun muassa entistä tehokkaammat jarrut ja aiempaa suurempi eturenags. Voin selvityksen mukaan sähköpotkulautamatka alkaa Helsingissä todennäköisimmin julkisen liikenteen solmukohdista, kuten rautatieasemalta tai Ruoholahden metroasemalta.
Mikromobiiliyritys Voi Technology palauttaa sähköpotkulautansa talvitauolta jälleen toimintaan maalis-huhtikuussa. Potkulaudat olivat pois käytöstä runsaan lumen ja jäisten pyöräteiden vuoksi. Voi tuo esimerkiksi Helsinkiin uuden, entistäkin turvallisemman sähköpotkulautamallin. Yritys haluaa kuitenkin muistuttaa käyttäjiä potkulautoja koskevista liikennesäännöistä, jotka monelta unohtuvat.
Mikromobiiliyritys Voi on kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta päättänyt tuoda lisää pysäköintitelineitä toimintakaupunkeihinsa. Voin Suomen operatiivisen johtajan Reetta Alastalon mukaan tutkimus ja kokemus ovat osoittaneet selvästi, että sähköpotkulautojen pysäköintiä voidaan keskittää tiettyihin paikkoihin erilaisten pysäköintiratkaisujen avulla.
Sähköpotkulautayhtiö VOI pilotoi Pasilassa Mall of Triplassa sähköpotkulautojen pysäköintiin tarkoitettuja telineitä. Niitä on sijoitettu kaupunkikeskus Triplan ympäristöön viisi. Pysäköintitelineiden avulla VOI haluaa edistää lautojen vaivatonta käyttöä ja vastata muun muassa liikunta- ja näkörajoitteisten toiveisiin sähköpotkulautojen asiallisesta pysäköinnistä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi